Sveriges Bryggerier har representerat den svenska bryggerinäringen sedan 1885. Våra medlemsföretag producerar öl, cider, läsk och vatten och representerar cirka 90 procent av produktionen i Sverige. Tillsammans verkar vi för en livskraftig och innovativ bryggerinäring som växer på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Coca-Cola, Kopparbergs, Krönleins, Poppels, Spendrups och Åbro. Läs mer på sverigesbryggerier.se
Är du vår nya medarbetare?
Vill du vara med och påverka utveckling och spelregler för den svenska bryggerinäringen? Har du goda kunskaper om den politiska processen samt gedigen erfarenhet av public affairs och kommunikation? Är du dessutom en fena på att bygga och utveckla relationer med både interna och externa intressenter?
Välkommen att söka tjänsten som ansvarig för Public Affairs och kommunikation hos oss.
Om rollen
Rollen omfattar ansvar för såväl strategi som operativt arbete inom politisk påverkan och kommunikation. Du arbetar med omvärldsbevakning, fördjupar dig i lagförslag och regleringar som påverkar bryggerinäringen. Du tar fram välgrundade underlag och strategier för påverkan och opinionsbildning. Du skriver remissvar, debattartiklar, presentationer och informationstexter i den bredd av politiska frågor som påverkar bryggerinäringen. Fokus ligger på våra prioriterade områden konkurrenskraft, miljö och klimat samt folkhälsa.
Du uppvaktar politiker och beslutsfattare tillsammans med vår vd. Du initierar och arrangerar seminarier och andra mötesforum. Du medverkar och representerar i våra internationella samarbetsorganisationer.
Sveriges Bryggerier är en liten och snabbfotad organisation. Du förväntas kunna driva ditt arbete självständigt med både tydlighet och ödmjukhet gentemot såväl våra medlemsföretag som andra intressenter. Du rapporterar till Vd och arbetar tätt tillsammans med både kollegorna på kansliet och våra medlemsföretag.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Ansvara för Sveriges Bryggeriers övergripande Public Affairsarbete.
- Ansvara för att den totala kommunikationen, Public Affairs och PR/medierelationer samspelar.
- Bevaka politik och omvärld och identifiera på vilket sätt händelser och frågor kan komma att påverka bryggerinäringen.
- Delta i det offentliga samtalet i dagsaktuella frågor inom branschen.
- I samverkan med kollegorna på kansliet ta fram och kommunicera föreningens position i branschspecifika frågor.
- Bidra till samverkan kring näringspolitiska frågor med andra aktörer.
- Bygga goda relationer med nyckelpersoner inom såväl näringsliv som politik.
- Ansvara för medlemskapen i EU-organisationer och delta i arbetet.
- Agera strategiskt bollplank i Public Affairsrelaterade frågor till VD och organisationen.
Vem är du?
För att lyckas i rollen har du bland annat:
- Relevant akademisk examen eller annan eftergymnasial utbildning inom exempelvis statskunskap eller ekonomi.
- Mycket goda kunskaper om den politiska processen och beslutsfattande på både riksdags- regerings- och EU-nivå.
- Gedigen erfarenhet av arbete med public affairs och opinionsbildning/kommunikation, både analys/strategi och operativt genomförande.
- En bra penna och god förmåga att utveckla målgruppsanpassade budskap. Du har erfarenhet av att skriva allt från faktasammanställningar, rapporter och presentationer till debattartiklar.
- Erfarenhet av research och analys kopplat till politik och lagstiftning/regelverk samt ett bra kontaktnät inom politik och samhälle.
En kombination av yrkesbakgrund i både kommersiell verksamhet och bransch/intresseorganisation är starkt meriterande. Likaså kunskap om Sveriges Bryggeriers intressepolitiska frågor.
Som person är du proaktiv och framåtblickande. Du har ett strukturerat, noggrant och konsultativt arbetssätt. Din förmåga att växla mellan långsiktigt strategiskt och operativt arbete i parallella projekt är god. Du gillar att samarbeta och är duktig på att skapa och utveckla relationer med både interna och externa intressenter.
Om att arbeta på Sveriges Bryggerier
Vi är en liten organisation med en handfull medarbetare som sitter i ljusa och funktionella lokaler på Kungsgatan 35 i Stockholm. Vi tillämpar förtroendearbetstid och det finns viss möjlighet till distansarbete, samtidigt är vi måna om att skapa en stark kultur där medarbetarna trivs på arbetsplatsen. Tjänstepension och försäkringar enligt policy. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Ytterligare information & ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. För ytterligare information, kontakta Kristofer Myrevik, 070-306 43 17, kristofer.myrevik@brightness.se
Varmt välkommen med din ansökan (CV + personligt brev) snarast möjligt, dock senast den 23/12 via länken nedan. Ansökningar mottages enbart på detta sätt.