Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att analysera, skapa scenarier och spana in i framtiden, hjälper vi till att tolka samhällsutvecklingen.
Vi jobbar forskningsnära och gör fakta lättillgänglig genom att gestalta den så att den blir förståelig och ger nya insikter.
Om tjänsten
Futurion söker nu en engagerad och samhällsintresserad Social Media Manager med kommunikationsansvar, en duktig skribent med en god nyhetsnäsa.
Syftet med rollen är att skapa en ökad synlighet för Futurion i framför allt digitala medier. Du gör det genom att planera och producera engagerande innehåll som sprider kunskapen från Futurions rapporter, samtal och insikter. Du skriver nyhetsbrev, debattartiklar och annat redaktionellt material. Genom omvärldsbevakning ser du möjligheter för Futurion att delta i debatten, och arbetar då proaktivt gentemot media. Rollen är såväl strategisk som operativ. Du rapporterar till VD och har ett nära samarbete även med övriga medarbetare.
För att lyckas i rollen har du erfarenhet av att arbeta med sociala medier. Du har en känsla för nyheter och opinionsbildning och du är en driven skribent. Du växlar snabbt mellan strategiska perspektiv och operativt genomförande och har leveransen i fokus. Du trivs med att arbeta i ett litet team där alla hjälps åt och bidrar till helheten. Du är insatt i samhällsdebatten och ser hur Futurions arbete kan kopplas till dagsaktuella frågor. Du är van vid att förpacka budskap och göra fakta lättillgänglig. Du är prestigelös, har ett starkt driv och arbetar självständigt. Du trivs bäst när du arbetar i sammanhang där du har mycket kontakt med människor, driver flera olika typer av projekt samt tar egna initiativ och driver dina projekt i mål.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Driva och ansvara för Futurions digitala kanaler och webb
- Producera content i digitala kanaler, med fokus på rörligt
- Redaktionellt arbete såsom artiklar, intervjuer och, i viss mån, pressmeddelanden och debattartiklar
- Produktion av nyhetsbrev, inbjudningar mm
- Ta fram underlag och förbereda Futurions talespersoner inför framträdanden
- En aktiv omvärldsbevakning, i syfte att se möjligheter att delta i samhällsdebatten
- Utveckla strategier och budskap för Futurions kommunikation
Kandidatprofil
Du har troligen tidigare erfarenhet av att arbeta som Social Media Manager eller som pressekreterare för en intresseorganisation, politiskt parti eller liknande och drivs av att få genomslag för de frågor din organisation driver. Eller så har du arbetat som journalist, eller på byrå med frågor i samhällsdebatten.
Erfarenhet/Utbildning
- Minst tre års erfarenhet av press och opinionsbildning
- Driven skribent med mycket goda kunskaper i både svenska och engelska i tal och skrift
- Goda kunskaper om spridning av material i digitala medier
- Erfarenhet av formgivning
- Relevant utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller motsvarande utbildningsbakgrund, eller förvärvad erfarenhet
Personliga egenskaper
Vi är ett litet team som arbetar tätt tillsammans och i rekryteringen sätter vi stor vikt vid engagemang och driv, och naturligtvis att du delar fackliga värderingar.
- Stort samhällsintresse
- Självgående
- Duktig relations- och nätverksbyggare
- God samarbetsförmåga
- Noggrann, strukturerad och snabb
- Kreativ och har lätt för att komma på nya innovativa uttag
- Prestigelös, flexibel och får saker att hända
Att arbeta på Futurion
Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %). Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Futurion tillämpar 6 månaders provanställning. Som anställd omfattas du av kollektivavtal.I denna rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. För ytterligare information, kontakta Susanne Ahlström, 070-6044297, susanne.ahlström@brightness.se.
Ansöker (CV+brev) gör du via nedan knapp senast den 9/2 2025.