Demensförbundet är en ideell organisation som arbetar för att förbättra villkoren för personer med demenssjukdom och deras anhöriga. Förbundet driver opinionsbildning, sprider kunskap och erbjuder stöd genom lokalföreningar över hela landet. Demensfonden är en stiftelse inom Demensförbundet. Genom fonden samlas medel in som delas ut till forskning, utbildning och andra insatser inom demensområdet.
Nu söker vi en självständig, proaktiv och kreativ insamlingsansvarig som vill bygga upp Demensfondens insamlingsarbetet från grunden – med tydlig struktur, konkreta mål och starkt genomförande. Du blir en nyckelperson på vårt kansli i Stockholm där vi är sju medarbetare med stort engagemang. Vi arbetar nära varandra i en idédriven miljö där du har goda möjligheter att påverka – och bidra till en samhällsfråga som berör många.
Om rollen
Som insamlingsansvarig får du ett helhetsansvar för att bygga upp och leda insamlingsarbetet – från strategi och planering till genomförande, uppföljning och analys. Du utvecklar arbetet mot både privatpersoner, företag och samarbetspartners, identifierar nya målgrupper och stärker relationerna till befintliga givare.
Du driver kampanjer, ofta med digitala verktyg och kanaler som grund, och arbetar aktivt för att öka intäkterna från exempelvis enskilda gåvor, månadsgivande, minnesgåvor och testamenten. Budgetansvar och resultatuppföljning är en naturlig del av uppdraget, liksom att säkerställa att våra insatser är kostnadseffektiva och ger önskad effekt.
I rollen ingår även kontakt med externa leverantörer och samarbetspartners inom områden som CRM, kommunikation, betalsystem och tryck – där du har en kravställande och samordnande funktion.
En del av rollen är att vara forskningshandläggare. Det innebär att du samordnar och administrerar fondens årliga utlysning av projektmedel. Du hanterar ansökningar, följer upp rapportering från beviljade forskningsprojekt och är kontaktperson gentemot både forskare och fondens vetenskapliga råd. Den här delen av rollen ger dig god insikt i utvecklingen inom demensforskningen och ger dig en bra grund och förståelse som gagnar insamlingsarbetet.
Ditt uppdrag i korthet
- Etablera och genomföra ett långsiktigt och strukturerat insamlingsarbete
- Planera kampanjer i flera kanaler – ofta med digitalt fokus
- Identifiera och utveckla relationer med givare och samarbetspartners
- Följa upp och analysera resultat, samt hantera budget och rapportering
- Administrera och samordna forskningsutlysningen
- Vara kontaktperson till fondens vetenskapliga råd
- Sköta kontakter med externa leverantörer (CRM, system, betalplattformar m.m.)
Vi söker dig som:
- Har minst 3–5 års erfarenhet av operativt insamlingsarbete
- Har relevant utbildning, gärna som certifierad fundraiser från Berghs eller motsvarande
- Är självgående, strukturerad och har hög genomförandeförmåga
- Är van att arbeta med CRM-system och att analysera data
- Har erfarenhet av att bygga relationer med givare, företag och leverantörer
- Är trygg i administrativa uppgifter och har god systemvana
- Kommunicerar väl på svenska och engelska, i tal och skrift
- Trivs i ett litet sammanhang och har lätt för att samarbeta
Övrigt
Tjänsten är på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi erbjuder friskvårdsbidrag (4 000 kr/år), en friskvårdstimme per vecka och möjlighet till visst distansarbete. Placering: kansliet på Södermalm i Stockholm. Sex månaders provanställning tillämpas.
Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar vi med Brightness Executive Search. För mer information kontakta Kristina Stutterheim, 073-316 27 24, kristina.stutterheim@brightness.se.
Varmt välkommen med din ansökan (CV + personligt brev) senast den 20 maj.