Kommunikationsstrateg, Partsrådet programmet Hållbart arbetsliv

Vill du bidra till att skapa ett hållbart arbetsliv och en bättre arbetsdag, varje dag för anställda inom statlig sektor? – Till Partsrådet söker vi en kommunikationsstrateg.

Partsrådet är en ideell organisation som består av arbetsgivare och fack på central nivå inom staten. Tillsammans tillhandahåller vi verktyg för ett bättre arbetsliv, lönebildning, arbetsmiljö, samverkan och utveckling på statliga arbetsplatser. Totalt finns 270 000 anställda i 250 myndigheter. Till Programmet Hållbart arbetsliv, med central placering i Stockholm söker vi nu en Kommunikationsstrateg.

Partsrådets program Hållbart arbetsliv ska bidra till positiv förändring, motverka stigande sjuktal och främja ett längre arbetsliv i statlig sektor. Genom programmet erbjuder Partsrådet operativt stöd direkt till myndigheterna i syfte att nå målsättningen om en bättre arbetsdag, varje dag. De tjänster man tillhandahåller är finansierade av Partsrådet och är kostnadsfria att delta i.

Tjänsterna levereras i form av interaktiva workshops, analyser, webbaserade verktyg och kompetenscenter, mm. Tjänsterna som levereras ska kännetecknas av att vara nytänkande, enkla och innovativa.

Vad tjänsten innebär

Som kommunikationsstrateg på Partsrådet kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara att ansvara för programmet Hållbart arbetslivs kommunikationskanaler och marknadsföring till lokala och centrala parter hos statliga verksamheter samt att skapa kännedom och intresse för programmet hos målgruppen. Målet med kommunikationsverksamheten är att fler myndigheter ska använda Partsrådets verktyg för ett hållbart arbetsliv.

Du säkerställer att programmets kommunikation är relevant och nytänkande. I din roll samarbetar du med övriga kollegor inom Partsrådet och bidrar till Partrådets övergripande kommunikation. Du rapporterar till Programchefen för Hållbart arbetsliv.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Framtagning och genomförande av kommunikations- resp marknadsföringsplan årsvis och löpande i takt med programmets utveckling samt ansvara för att aktiviteterna genomförs
  • Löpande utvärdering och uppföljning av kommunikationsinsatser och beslutade kommunikationsmål
  • Framtagning av marknadsföringsmaterial och koordinering av kommunikativa insatser med berörda myndigheter samt övriga parter
  • Ansvara för content plan och producera inlägg för programmets sociala kanaler
  • Utveckling av koncept för event och andra kommunikationsrelaterade aktiviteter samt projektledning och ansvar för genomförandet i enlighet med beslutade mål och ramar
  • Ansvarig för kravställan av kommunikationsmaterial och koordinering med leverantörer samt kvalitetssäkring av leveranser
  • Veckovis omvärldsbevakning

Kandidatprofil

Du är en erfaren kommunikatör som trivs med att arbeta såväl strategiskt som operativt. Du trivs att arbeta i en mindre organisation där samarbete är centralt för att lyckas med det gemensamma uppdraget. Din kunskap i metoder och processer för strategiskt kommunikationsarbete är centrala. Det är nödvändigt att ha erfarenhet av att kravställa och beställa kommunikationstjänster av leverantörer.

Programmet för Hållbart arbetsliv är ett utvecklingsarbete. För att lyckas och trivas i rollen behöver du ha erfarenhet av att bygga nytt och att processa fram nyskapande lösningar, samtidigt som du har tålamod för att förändringar tar tid. Det är av stor vikt att du har lätt för att ta till dig kunskap och nya ämnen och är nyfiken. Erfarenhet av offentlig sektor, gärna statlig erfarenhet, är bra men viljan att sätta sig in i kontexten är det viktigaste. Att du är intresserad av ämnet hållbart arbetsliv ser vi som en självklarhet.

Du har en mycket hög pedagogisk och kommunikativ förmåga samt hög språklig nivå i tal och skrift (svenska). Du har en god digital kompetens och är van att arbeta med sociala medier, web och google analytics samt har erfarenhet av olika digitala mötesplattformar.

God samarbetsförmåga, lyhörd och förmågan att bygga långsiktiga relationer är centralt för rollen. Då teamet endast består av 14 medarbetare ställer vi höga krav på din vilja att samarbeta tätt med kollegor och externa parter. Du är initiativrik och har ett flexibelt och lösningsorienterat förhållningssätt.

Välkommen med din ansökan, sista ansökningsdag är 2 december 2021, ansök gärna redan idag, intervjuer kommer att ska löpande.

I denna rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. Vid frågor, kontakta rekryteringskonsult Anna-Karin Engvall, tfn 0707-323007, e-post: anna-karin.engvall@brightness.se eller rekryteringskonsult Kristina Lidvall, tfn 073-6390941, e-post: kristina.lidvall@brightness.se

Detta uppdrag är nu avslutat.

Dela uppdraget på sociala medier

Liknande uppdrag

Kontaktuppgifter

Kontakta gärna oss så hjälper vi dig.

Telefon

Teamet

Teamets kontaktuppgifter.