Projektledare påverkansarbete, Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel är en branschorganisation för dagligvaruhandeln i Sverige. Organisationens medlemmar är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. 

Dagligvaruhandeln är en viktig del i livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. 

Svensk Dagligvaruhandel tillvaratar och främjar sina medlemmars gemensamma intressen i näringspolitiska frågor samt företräder medlemmarna inför stat, myndigheter, organisationer, EU och andra internationella organ. Mängden nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvarubranschen ökar, inte minst från EU-håll. Att myndigheter, politiker och andra intressenter är insatta i dagligvaruhandelns förutsättningar är därför avgörande.Organisationen, med tio medarbetare, leds av vd Karin Brynell och kontoret är beläget i Svensk Handels hus centralt i Stockholm. Läs mer på svenskdagligvaruhandel.se

Är du vår nya medarbetare?

Vill du vara med och påverka förutsättningarna för den svenska dagligvaruhandeln? 

Har du lätt för att snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar och texter? Har du kunskap om hur politik och påverkansarbete fungerar? Är du en driven skribent och duktig projektledare?

Välkommen att söka tjänsten som Projektledare påverkansarbete hos oss. 

Om rollen

Rollen omfattar projektledning och operativt arbete inom både näringspolitik och kommunikation. Du kommer att fördjupa dig i nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvarubranschen och bistå med underlag för opinionsbildning och påverkansarbete. Exempelvis remissvar, debattartiklar, presentationer och informationstexter i hela den bredd av politiska frågor som påverkar dagligvaruhandeln. Från primärproduktionen till hantering av förpackningar och avfall. 

I nära dialog med kollegorna på Svensk Dagligvaruhandel samt representanter från våra medlemsföretag projektleder och driver du även enskilda projekt inom näringspolitik och kommunikation. Exempelvis arrangemang av seminarier och uppvaktning av politiker och beslutsfattare.

Svensk Dagligvaruhandel är en liten och snabbfotad organisation. Du förväntas kunna driva ditt arbete självständigt gentemot såväl våra medlemsföretag som andra intressenter. Du rapporterar till Vd och arbetar tätt tillsammans med bland andra vår Näringspolitiska chef samt vår Kommunikationschef.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Bevaka, granska och bedöma hur politiska beslut och kommande lagstiftning kan komma att påverka dagligvarubranschen.
  • Analysera och sammanfatta juridiska och politiska texter.
  • Ta fram underlag för påverkansarbete såsom remissvar, debattartiklar, presentationer och informationstexter.
  • Projektleda olika aktiviteter inom näringspolitik och kommunikation.

Vem är du?

För att lyckas i rollen har du:

  • Akademisk examen inom exempelvis juridik, statskunskap eller ekonomi
  • Minst tre års arbetslivserfarenhet.
  • Erfarenhet av påverkansarbete/opinionsbildning som tex konsult, inom politiken eller annan bransch/intresseorganisation.
  • Förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar samt att självständigt leda och driva projekt.
  • God kommunikativ förmåga och är en mycket god skribent. 
  • Intresse för, och kunskap om, samhälle och den politiska beslutsprocessen.
  • Intresse för livsmedelsbranschen och hållbarhetsfrågor.

Vidare är du självgående och ansvarstagande med förmåga att kunna växla mellan flera olika parallella projekt och frågeställningar.

Ytterligare information & ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Brightness Executive Search. För ytterligare information, kontakta Kristofer Myrevik, 070-306 43 17, kristofer.myrevik@brightness.se 

Varmt välkommen med din ansökan (CV + personligt brev) snarast möjligt, dock senast den 22 februari via länken nedan.

ANSÖK HÄR

Dela uppdraget på sociala medier

Liknande uppdrag

Kontaktuppgifter

Kontakta gärna oss så hjälper vi dig.

Telefon

Teamet

Teamets kontaktuppgifter.