Njurförbundet är en partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för personer med kronisk njursjukdom, levande njurdonatorer och deras närstående. Njurförbundet skapar ett bra liv för personer med njursjukdom. Utifrån vår gemensamma erfarenhet och kunskap lyfter vi fram behov och brister. Njurförbundet är en del av opinionen och visar på lösningar som både kan ge njursjuka ett bättre liv och är bra för samhället. Njurförbundet driver också Njurfonden som under 2021 delade ut 5 miljoner till kvalificerade forskningsprojekt runtom i Sverige. Tack vare alla givare har utdelningssumman kunnat ökas varje år sedan starten 2014.
Om rollen
Vill du ha en central och omväxlande roll i en mindre ideell organisation med stort hjärta? Är du strukturerad, självgående, lösningsorienterad och duktig på siffror? Tycker du att ekonomi är kul? Vill du jobba i en organisation där du blir en viktig del av verksamheten och får ett stort utrymme att utveckla verksamheten? Längtar du efter att använda dina förmågor till att verka för en god sak? Då kan du vara den vi söker för en nyckelroll på Njurförbundet!
Njurförbundet söker en engagerad, mångsidig person till tjänsten som Ekonom med administrativt ansvar vid förbundskansliet. Just nu innehas rollen av en konsult som också kommer att bistå vid uppstarten och säkerställa att du får en bra start! I rollen som Ekonom med administrativt ansvar är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att sköta löpande ekonomihantering men även att ansvara för medlemsregister samt bokningar av konferenser och event och löpande kontakt med våra medlemmar. Ungefärlig fördelning mellan klassiskt ekonomiarbete och övrigt administrativt arbete är ca 50/50. För att lyckas och trivas i rollen är det viktigt att man brinner för båda delarna av arbetet.
Du är också en viktig person för förbundets arbetsgrupper för föräldrar/barn och ungdomar och bistår i planering av deras verksamhet, samt har återkommande kontakter med förtroendevalda i våra 14 regionföreningar. Därtill ingår att tillsammans med verksamhetschefen vara delaktig i långsiktig planering och utveckling av verksamheten.
Sammantaget innefattar tjänsten stimulerande, varierande uppgifter i ett stundvis högt tempo.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
- Löpande bokföring och redovisning för Njurförbundet och Insamlingsstiftelsen Njurfonden (Hogia)
- Ta fram rapporter till kassören och bidra i bokslutsarbetet
- Löneadministration
- Administration av medlemsregister (Föreningssupport)
- Projektleda och planera konferenser, workshops, läger och andra arrangemang, med tex. hotell och resebokningar
- Svara på frågor från medlemmar och allmänhet i telefon och e-post
- Inköp av kontorsmaterial
- Kontaktperson för datasupport
Personliga egenskaper
- Självgående
- Noggrann
- Lösningsorienterad
- Serviceinriktad
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
- Lagspelare med god samarbetsförmåga
Dina bakgrund
- Minst gymnasieexamen
- Erfarenhet av att arbeta med redovisning och bokföring (minst 3 år)
- Goda IT-kunskaper
- Intresse och erfarenhet av att utveckla och effektivisera administrativa processer
Meriterande
- Erfarenhet av helhetsansvar för ekonomin i en mindre organisation
- Erfarenhet av att arbeta i ideell organisation
Att jobba på Njurförbundet
Njurförbundets kansli består idag av fem personer. Verksamhetschef, webredaktör/ grafisk formgivare, reporter för medlemstidningen, fondkoordinator för Njurfonden samt du själv. Vi trivs tillsammans och bidrar var och en till arbetet för att uppnå Njurförbundets vision – att alla med njursjukdom ska kunna leva ett rikt och långt liv. Alla får ibland rycka in där det behövs och göra uppgifter som ligger utanför sina ordinarie sysslor.
Njurförbundets kultur är öppen, välkomnande och engagerad. Vi sitter i trevliga lokaler på Södermalm i Stockholm, granne med Tantolunden nära Hornstull, med mycket bra kommunikationer.
På Njurförbundet tror vi på utveckling och kompetensutveckling är en självklarhet. Vi erbjuder ett friskvårdsbidrag på 2500kr/ år, tjänstepension och har kollektivavtal med Unionen. Rollen är en heltidstjänst, (37,5 h/ v) med tillträde så snart som möjligt.
Välkommen med din ansökan
Låter detta som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan! Bifoga CV och ett personligt brev där du motiverar varför du söker just detta uppdrag. Intervjuer kommer att ske löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.
För mer information om rollen vänligen kontakta Brightness ansvarige rekryteringskonsult Kristina Lidvall 073-639 0941, kli@brightness.se.
Detta uppdrag är nu avslutat.